4 gode råd til indretning af kontoret

10. juni 2021

Kontorindretning er ikke noget, man bare lige gør. Der er nemlig mange faktorer, der spiller ind – især hvis man gerne vil ende med et miljø, som alle medarbejdere føler sig godt tilpas i og har de bedste forudsætninger for at udføre sit arbejde i. Vi har derfor her samlet vores 4 bedste tips til indretning af kontor, så I får et kontormiljø, der både er funktionelt og fostrer produktivitet og arbejdsglæde blandt alle medarbejdere.

Vælg god belysning

Belysning er en vigtig del af arbejdsmiljøet. Utilstrækkelig belysning kan nemlig have negativ indvirkning på produktiviteten og faktisk også arbejdsglæden. Det kan nemlig i værste tilfælde give hovedpine og ondt i øjnene. God belysning derimod har en positiv indflydelse på arbejdsmiljøet. Lys på et kontor bør belyse det, der arbejdes med – og det skal altid sikre, at arbejdet kan foregå forsvarligt og sikkert. De mest optimale lysforhold er en blanding af dagslys kombineret med kunstig belysning – gerne loftsbelysning, der lyser hele rummet op og gerne også mere koncentreret belysning i form af f.eks. bordlamper.

Prioritér de rette kontormøbler

Kontormøblerne er meget vigtigt, især hvis medarbejderne bruger en del tid på kontoret. Kontormøbler skal altid være komfortable – og der bør derfor aldrig nogensinde købes de billigste kontormøbler. Derudover er det også vigtigt, at kontormøblerne muliggør afveksling af arbejdsposition i løbet af dagen. Her er en ergonomisk kontorstol og et hæve-sænkebord virkelig nogle uundværlige værktøjer, så medarbejderne ikke ender med at få arbejdsskader.

Skab en god akustik

Mange kontorer rundt omkring i landet er storrumskontorer – og det betyder, at støj er blevet en del af hverdagen for mange. Støj har en meget negativ indvirkning på medarbejdere – og det er derfor meget vigtigt, at der bliver gjort noget ved denne problematik. Det kan gøres på mange måder, bl.a. ved at benytte lydabsorbenter, som kan ”sluge” noget af støjen i et lokale.

Sørg for god plads

Der er simpelthen intet værre end at være placeret klos op ad sine kollegaer. Det kan være forstyrrende og ødelægge produktiviteten for den enkelte medarbejder. Der skal derfor sørges for at være god plads mellem medarbejderne. Ifølge Arbejdstilsynet skal et arbejdsrum have en arbejdshøjde på 2,5 meter og minimum være 7 m2 – og så skal der være 12 m3 luft pr. beskæftiget. Det er altså en god idé at give hver enkelt medarbejder god plads i rummet.

Seneste indlæg

Opnå ren energi med en luft til luft varmepumpe

Opnå ren energi med en luft til luft varmepumpe

Selvom en luft til luft varmepumpe bruger strøm, opnår man grøn energi, som ikke belaster omgivelserne. Produktet leverer fire gange så meget energi end der bliver brugt, og derfor er store gratis også for miljøet. Hvordan fungerer en varmepumpe? En varmepumpe...

Tag på fisketur i den gode natur

Tag på fisketur i den gode natur

I Danmark har vi en flot natur, som vi værner godt om. Det kan især være vigtigt at komme ud og mærke den friske luft, hvis man har en travl hverdag. I naturen finder man ro og stilhed, hvor man kan komme helt ned i tempo, som i sidste ende vil give mere overskud og...

Bliv en bedre taler

Bliv en bedre taler

Når man holder foredrag eller lignende, er det naturligvis essentielt, at dine modtagere lytter til dig. Her kan man bruge en række teknikker, der kan hjælpe dig til at blive bedre til at få modtageren til at lytte – og dermed få dine budskaber igennem. Dette kan...