Gør din hjemmeside mere attraktiv end dine konkurrenters
SEO – altså søgemaskineoptimering – er optimering af en hjemmeside med udgangspunkt i de faktorer, som søgemaskinerne kigger på, når de rangerer hjemmesider. SEO omhandler det, at gøre din hjemmeside relevant i forhold til diverse brugeres søgning og dermed gøre netop din side bedre end konkurrenternes – således at du opnår mere gunstige placeringer end dem. Hvis man som menig person ikke har de store erfaringer med SEO, kan det være en idé, simpelthen at udlicitere opgaven til et SEO bureau. På den måde sikrer man sig, at der bliver taget bedst muligt hånd om udfordringen.
Brugervenlighed er din ven
Når man laver, eller får lavet, en hjemmeside er der flere elementer, der er vigtige at huske på. Den skal først og fremmest være brugervenlig. Altså skal din hjemmeside være nem at navigere i og anvende. Det skal ligge lige til højrebenet at finde frem til et givent produkt. Derudover er det en god idé, at følge en standardopsætning og -menu, som de fleste brugere vil kunne genkende. Dermed skal der ikke søges alt for meget efter diverse funktioner.
Gør det selv – tag på kursus
SEO, konverteringsoptimering og brugervenlighed er en videnskab i sig selv. Det er ikke umiddelbart noget, man bare lærer natten over. Så, hvis du er gør-det-selv typen, kan det anbefales at tage på et kursus og således blive bedre rustet til at gå i gang med at passe og pleje din hjemmeside. Dér vil du sandsynligvis også lære en masse om, hvor vigtigt det er at vedligeholde en hjemmeside. Når den først er lavet, kan den ikke blot passe sig selv. Den fungerer nemlig ikke som en statisk størrelse. Den skal løbende justeres og optimeres, så man hele tiden følger tidens tendenser og holder brugerens interesse. Det er den bedste måde at sikre sig positiv trafik på en side.